Förlossningen 121112

När jag rullade ut från ambulansen så sa Fredrik att jag litar inte på dig så vi tar med den här. Jag förstod att det var väskan de behövde om hon kom på vägen upp till förlossningen. Värkarna kom tätt och det tryckte neråt hela tiden. På väg in i hissen sa Fredrik "det blir kanske en klassiker i hissen" Vänta blev mitt svar för jag kände hur huvudet pressade neråt och tänkte det är bättre de ev få ta emot utanför än i hissen. Värken släppte och vi åkte upp. Väl på förlossningen så tog en underbar barnundersköterska emot oss och barnmorskan kom sedan mitt i en värk. Sedan blev det överflyttning till förlossningssängen och efter nästa värk fick jag vända på mig ett halvt varv och lägga mig på höger sida. De kopplade upp mig på ctg och såg de kraftiga värkarna och sedan kände barnmorskan Gunilla att huvudet stod några cm upp i nederkant av bäckenbotten. Vi var på förlossningsrummet vid sex och tjugo minuter senare föddes vår andra tjej. Jag hade lustgas vid tre krystvärkar och sedan körde jag utan och det gick bra. Patrik var vid min sida hela tiden och höll min hand när hon kom ut. Tjejen hamnade snabbt på mitt bröst efter att de torkat av henne lite och hon skrikit lite. Hon låg där och tittade med sina stor ögon på oss och undrade var hon var såg det ut som. Patrik klippte navelsträngen och efter tio minuter började hon söka efter mat så då la vi oss tillrätta och hon började sutta.

Jag fick några små bristningar i slemhinnan som barnmorskan sydde för att inte det skulle svida så mycket när jag skulle kissa. Det gjorde väldigt ont när jag fick bedövningssprayen men det lugnade sig ganska snabbt och andra gången de sprayade kände jag inget. Sedan sydde hon mig med några små stygn och jag har glömt fråga hur många :-)

Hon suttade mer eller mindre i två timmar och tog paus när jag var på toa. Då var hon i Patriks famn och spanade in pappa :-) Kan säga att det sved att kissa så det var tur att jag var ordentligt kissenödig så jag inte knep till. Andra gången jag var på toa kändes det inget så jag ska inte klaga. Vid halv nio så somnade fröken och vi väntade på frukosten. Hade fått in dricka men fick inte äta något om jag skulle bli dålig. Var väldigt länge att vänta till halv tio innan vi fick frukost för jag var hungrig redan efter förlossningen :-) Hann ju inte äta under natten ;-)


Kommentarer
Postat av: Lotta Pettersson

Åhhh kan inte annat än att fälla en glädjetår och le lite åt din (er) "spännande" stund efter hon bestämt sig för att komma ut =)
Är såå glad över att ha fått träffa dig och henne igår och hon var bara sååååååå sööööt !!

2012-11-13 @ 18:17:23
URL: http://www.smurfan73.blogg.se/andra

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0