Fredag den 12/10 2012!

Ja solen skiner och det är kallt ute. Hösten är här på allvar och det fryser om nätterna. Löven är så fina på träden och idag var Växjöhem utanför och klippte och samlade in en massa löv.

I tisdags var min sista extra kontroll men ack så fel jag hade :-( Gick dit från jobbet och fick beskedet att du blir sjukskriven med omedelbar verkan. Inte vad jag väntade mig så jag blev verkligen överraskad. Livmodertappen hade blivit kortare och såg ut att öppnat sig. Bebisen ligger och trycker med huvudet neråt och efter att intyget var skrivet och doktorn ringt en kollega så fick jag gå ner till förlossningen. Sagt och gjort så gör jag som jag blir tillsagd en aning chockad. Fick sitta utanför en stund och då kom de första tårarna. Torkade dom och tänkte att jag måste meddela jobbet om vad jag är. Kontrollen brukar ju gå snabbt och det gjorde den då med men jag fick vänta nästan tjugo minuter innan vi började. En trevlig barnmorska kom och hämtade mig och jag fick låna hennes telefon och meddela att jag var sjukskriven och på förlossningen för en extra koll. Sedan kopplade hon upp mig för att se hur ctg kurvan såg ut och lämnade mig i soffan där jag satt. Jag blundade och lyssnade på hjärtljuden som slog så fint och några tårar trillade igen.
Efter en tio minuter eller en kvart kom doktor Kira in och undrade vad jag gjorde. Inget men något har hänt sa jag. Hon kollade på kurvan som såg fin ut och kopplade bort mig. Sedan gick vi in i rummet innanför för ytterligare en kontroll av livmodertappen. Vid första kollen fick jag beskedet att det var 6 mm kvar innan livmodertappen var öppen och när Kira undersökt tyckte hon det såg konstigt ut men hon mätte tappen till 3,5 cm men det var ett parti mitt i som såg ut att öppnat sig men det kunde även vara slem som visade sig så. Blev ingen inläggning eller medicin utan sträng vila och ta det lugnt hemma. Får inte göra något ansträngande och det var skönt att få åka hem.
Upp på jobbet och då insåg jag vad som kan hända och började gråta. In på ett rum och mina kollegor satt och pratade med mig i omgångar. Fixade lite mat och dricka och när jag samlat mig ringde jag efter skjuts eftersom jag inte fick gå eller cykla hem. Mina föräldrar kom och hämtade mig så jag fick med cyklen hem och vi hämtade hem Ellionora så jag fick sällskap. Jessica följde mig till omklädningsrummet och ut till entrén så jag inte var själv och sedan bar mamma upp mina saker till lägenheten.
Jag har suttit vid datorn, legat i soffan och inte gjort något här hemma. Ja värmt mig mat, varit på toa och pratat i telefon har det blivit. I onsdags fick jag besök av Lotta och Max en runda och sedan kom kompisen Patricia med pizza så käkade vi ihop. Inte alls dumt och det är så härligt att ha så underbara vänner, kollegor och föräldrar som stöttar och håller koll på mig.
Idag är dottern ledig med mig och hon vaknade tidigt för att kolla om tandfen varit på besök och tänk det hade hon :-). Tian ligger nu fint i spargrisen och hon har suttit vid min dator hela fm. Nu ligger jag och vila i soffan och funderar på om jag ska in på kontroll idag eller inte. Få ringa och prata med förlossningen eftersom jag har liiiite diffust ont lågt ner i magen till och från. Bäst att kolla en extra gång känner jag.
Det är väldigt skönt att jag snart har gjort 33 fulla veckor och det gör inget om bebisen vår stannar stannar ett tag till.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0