Tildes Barndop 21/3 2013

Ja då var det dags idag för dop :-) Vilken dag det varit. Vi kan börja med att jag och min syster dukade igår em och det gick fort. Tallrikar, muggar, skedar och glas på serveringsbordet. Värmeljus, servetter och dukar på borden och kakorna, bullar och tårtan plockade vi fram idag.

Ja efter en natt där Tilde tyckte hon skulle äta vid ett och halv fem så var vi inte riktigt överrens att det var morgon och dags att stiga upp vid sex :). Men jag fick ge mig och masade mig upp innan hon pratat så storasyster med vaknade. Hade en mysig stund på morgonen och efter lite mat vid åtta som sade hon om gått. Jag slumrade med en stund innan Ellionora vaknade och vi gick upp efter att vi småpratat lite i sängen. Frukosten slank ner och till lunch blev det pannkakor till Ellionora och mig. Patrik åt senare frukost och ville inte ha pannkakor. Sedan gjorde vi oss klara och begav oss till församlingshemmet. Lämna kakor och bullar, laddade kaffet och gjort en tillbringare med saft. Syster med familj kom och mina föräldrar. Mamma hade gjort tårtan som vi satte in i kylskåpet.

Sedan gick vi ut för att gå upp till kyrkan och blev jag förvånad när min gudmor står på parkeringen tillsammans med kusin Gunnar och hans fru Noo. Jag blev så överraskad och tårögd för det hade jag inte i min vildaste fantasi trott eftersom gudfar är så stabbig.

Upp till kyrkan och byta om på Tilde. Kameran fick Uffe och Fridas kille Nils fick min mobil för att ta kort så jag kunde skicka några bilder till faster Paula som tyvärr inte kunde komma då Fredrik fått en utmattningsdepression i Shanghai. Hon visste inte om han skulle fixa flygresan men det gjorde han så han kom hem igår kväll som tur va. Bilderna blev hon glad för :-) och jag vet att hon var med oss i tankarna idag.

Dopet var så fint med diktläsning av Frida, Oskar öste upp dopvattnet och Liina som började hålla Tilde. Ellionora stod framme hos oss hela tiden och var så duktig. Tilde undrade vad som skedde men var tyst hela tiden och smakade på dopklänningen och tittade runt. Det blev endel kort tagna och här är ett.

Det blev mycket god fika när allt var över och vi satt länge. Ja jag fyllde på kaffe, saft och serverade detta men alla satt länge. Tilde åt endel av mosters bulle och gillade det. Fick lite choklad av min kusin Gunnar och det gillade hon med. "Det ska börjas i tid" sa han :) Hon bara smackade och njöt av dagen.

Jag värmde mat och mamma gav henne och sedan var det dags att öppna paketen. Farmor la Tilde i vagnen och där somnade hon snart. Patrik ville inte öppna utan lät mig öppna alla klappar men jag gillar ju det :-). Hon fick ett bitvänligt silverhalsband med ett hjärta som hänge av faddrarna Oskar och Frida, en prydnadskatt av min syster och Uffe, en fotoram med plats för 9 kort av mamma och pappa och två kort fanns där redan som de satt dit. Av fadder Liina blev det pengar på hennes konto, av farmor och farfar fick hon ett guldhalsband med en odlad pärla som hänge. Av min bror med familj fick hon pengar, av Momii fick hon ett silverhalsband, av min gudmor/faster fick hon ett dophalsband i silver och av min kusin och hans fru ett presentkort på Kappahl. Ett fånges tulpaner som vi hade på borden fick hon med av farmor och farfar.

När gästerna gick och vi städat klart så somnade Tilde i bilen och sedan sov hon hela natten. Hon var helt slut vår lilla tjej men hade haft en bra dopdag. Hon åt igen det hon missat äta under kvällen på morgonen och åt varannan timme ett tag.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0