Ellionoras 1 årsdag!

Kan man tänka sig att vår lilla dottern fyllt 1 år i helgen, 11/8 2007. Igår var den stora dagen och vi började den med paketöppning i sängen. Hon fick 3 böcker av oss ( Den vita barnkammarboken, Labolinas snubbeldag och Mina första ord DJUR) och när hon kikat på dom ett tag klev vi upp och åt frukost. Patrik hade huvudvärk och låg kvar i sängen för att se om tabletten skulle hjälpa. Läste smålandsposten och visade bilden på Ellionora som fanns där för henne. Hon log med hela ansiktet när hon kände igen sig och det gör hon oftast väl. Alltid kul att se och hon ville bara ta tidningen själv efter detta och kika. Patrik kom upp efter ett tag (ja jag fick väcka till honom och kolla läget) när den mesta värken släppt och innan vi körde hemifrån var han "bara" tung i huvudet.

Vi gjorde oss klara och körde ut till mina föräldrar för där skulle vi ha kalaset. Vi bjöd på grillade kycklingbitar, honungsmarinerade rotfrukter, sås, potatishalvor och vitlöksbröd. Allt uppskattades och det blev inte mycket mat kvar och det är ett gott tecken på att det var gott. Till efterrätt blev det äppelkaka och vaniljsås och senare på kvällen blev det kaffe, thé och tårta. Ellionora blev så ivrig när jag kom med tårtan så hon nästan kröp ur stolen.
image26
Det var ju hennes tårta så det var klart att hon fick känna på den och det var roligt ska ni veta. Hon njöt av tårtan när jag gav henne en bit och den var så god. Tack mamma och pappa för den och den var så fin!

Ni kanske undra vad hon fick i present av familjerna våra. Ja listan blir lång men detta fick hon;
* Bilbarnstol
* Boll, Grön bil, Basker, Tunika med passande byxor, Nattlampa, Spelande och blinkande "boll", ankstjärtstrosor
* Tallriksunderlägg och bestick med Tomtebobarnenmotiv på
* 2 bodys
* 1 kopyjamas
* Potta
* Lära-gå-vagn, solhatt, skor
* Pengar

Sedan har hon i veckan fått 1 guldhjärtan hänge av mina gudföräldrar och presentkort på Exit av en bästis med familj. Det blev en hel del som ni kan se och allt har varit uppskattat och fint.

Idag söndag kom Ellionoras kompisar och grattade henne. Moa, Ludvig, Nova, Stella, Mira och Max med familj. Det blev en hel del här även om inte alla pappor följde med. Jag bjöd på nybakade bullar och kladdkaka och det uppskattades. Sedan lekte barnen endel innan kalaset rundades av. Innan gästerna försvann han Ellionora trilla runt och slå sig i golvet. Det blev en stor bula på höger tinning som jag kylde ner. Oj så ledsen hon blev oh det måste gjort ont. Vi försökte ta några kort på alla kompisarna ihop men det gick inte så bra. Kan inte begära att alla ska sitta still och posera nu när några kan krypa bra.

Av kompisarna fick hon; * 2 böcker, "mobilhund"
                                            * 2 pekböcker, en leksaksblomma
                                            * 1 body
                                            * 1 låda med klossar
                                            * gips till ett fot eller handavtryck
                                            * 1 pussel

När Max skulle åka hem fick Ellionora en stor kram av honom och sedan kom han tillbaka och gav henne en puss. Den skulle komma på munnen men Ellionora rörde sig lite så den blev på näsan istället men det var lika gulligt gjort av honom. Han är så go och han gillar Ellionora. Han är så försiktig när hon kramar och pussar henne och det är roligt att se. Beundrare redan med andra ord ;-)

image27
 1 åringen i egen hög person!

Efter kalaset åkte jag och Ellionora ut till mormor och morfar. Vi kunde inte ta med bilbarnstolen igår så den hämtade vi ikväll. Ellionora somnade i bilen när vi nästan vara framme och vaknade när Centa skällde när vi kom, vila ca 10 minuter. Mamma/mormor , jag och Ellionora gick genom skogen och hälsade på våra vänner från Amerika. De blev så glada och bjöd på vitt vin och cider (eftersom jag skulle köra hem). Vi hittade kantareller när vi gick och imorgon ska jag rensa och njuta av dom, eller frysa in dom.

När vi var hemma hos mormor igen så blev det lite kvällsmat och äppelkaka. Efter mackan och äppelkakan var jag tvungen att tvätta av Ellionora ordentligt. Blir gärna så när man äter själv. Jag tänkte att jag passar på att byta om hon skulle somna och när jag hämtade blöjan satt hon på pottan för första gången hos mormor och morfar. Det blev inget i den men hon satt där en bra stund iallafall utan problem.
image28
Ny blöja på och sedan packade vi ihop och styrde bilen hemåt. Med hem fick vi även en bit tårta som var kvar så den får Ellionora och jag äta upp imorgon. Hon somnade i bilen och sov så gott när vi var hemma. Jag plockade ut vagnen och kunde lyfta över henne i den och hon sov vidare. Packade vagnen full och ringde till Patrik så han mötte oss och hjälpte oss upp. Han tog allt och jag bar upp Ellionora. Vi tog av henne klänningen och trosorna och hon bara sov vidare. Jag la ner henne i sängen och då reste hon sig upp mer eller mindre sovandes så jag bara la ner henne igen och gav henne nappen och sedan sov hon gott vidare. Få se hur natten blir nu men det vet man aldrig. Nu ska jag lägga mig för det tar på krafterna att ha kalas 2 dagar i rad även om det är så kul!!!

Kommentarer
Postat av: Penni

Vilka fina bilder! O vilket kalas hon fick!! :-D Låter som en alldeles perfekt ett årsdag med massa fina presenter och lekkamrater!
Ser att hon är uppe på benen! Kanske springer hon redan? :-)
kramar från oss o grattis!

2007-08-13 @ 07:53:04
URL: http://penniscrap.blogg.se
Postat av: Anni

Det var ett rejält firande lilltösen fick. :-) Hoppas ni inte är alltför trötta så här dagarna efter. *kram*

2007-08-13 @ 13:16:12
Postat av: Lotta Blom

Man får tacka :-)
Kul att hon blev så härligt firad i dagarna 2 !!
Härlig bild då hon grabbar åt sig en bit av tårtan =) MUMS !!

2007-08-13 @ 19:51:13
URL: http://www.smurfan.se
Postat av: Jenny

Vilket kalas prinssesan har haft! Två dagar långt... Grattis gumman o krama mamma o pappa gott.

2007-08-13 @ 20:23:07
URL: http://www.jenjen,se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0