Blåbärsplockning 090713

Igår ringde syrran och frågade om vi inte ville följa med ut och plock alit eblåbär med dom idag. Klart vi ville eller jag ville och Patrik hängde med. ut i skogen utanför Alvesta och lagom när vi nästan var framme så började det regna lite. Jag hade regnkläder till mig och Ellionora så vi tog på det och gav oss ut. Möts av en skog som är precis full av härlga blåa bär. Ris med blåbär på så långt ögat nådde. Då är det kul att plocka även om det är jobbigt. Bra med regnbyxor så man kan sätta sig var man vill utan att behöva tänka på fläckar. Ett tips bara! Regnet slutade lika snabbt som det kom och sedan plockade vi alla 3. Ellionora plocka i sin lilla korg och stoppade inte så många i munnen även om hon smakade lite.

Så här stora och fina var dom och detta är Ellionoras korg även om hon inte fyllde den ända upp så var hon med och fyllde halva inna  hon travade runt till oss alla. i slutat av plockandet använde Ellionora mig som klätterställning och åkte kana på ryggen och det tycket hon var så kul. Inte lika roligt för mig för det var lite svårt att koncentrera sig och plocka när hon gjorde det.
När vi kom till bilarna så började det regna och strax efter att vi satt oss i bilen så öppnade sig himlen och sedan regnade det en bra stund. Vilken bra tajming man kan ha ibland. Hemma hos syrran blev det sedan blåbärspannkaka med grädde och efter det lite kaffe och thé med en bulle till. Inte alls dumt om jag säger så.
Sedan bar det iväg hemåt även om inte Ellionora ville det. Hon ville stanna hos moster även om hon ska dit imorgon.

Totalt blev det 5 liter och 7,5 dl och nu har Patrik rensat dom och jag ha mätt up dom och lagt dom i påsar och in i frysen. Inte illa för ca 2 timmars plockning. Är sugen på att plocka mer bara för att det är så gott att ta fram i höst och vinter men få se om tiden räcker till innan det är försent.

Kommentarer
Postat av: Martina

Mmm... va gott m blåbär. Visst borde man ut i skogen... Kram

2009-07-15 @ 11:45:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0