En vecka gammal 121119

Ja vad har hänt sedan i måndags :-) Ja i tisdag så var fröken lite mindre sugen på att amma och vid lunch började jag ge henne tillägg -baby semp för att hon inte skulle tappa för mycket i vikt då hon är så liten. Vad tredje timme väckte jag henne om hon inte vaknat och började amma om hon var intresserad och sedan koppmata henne med baby semp. Efter det satte jag mig och pumpade för att få igång produktionen lite bättre. Det går bra att koppmata henne och sedan i fredags så har hon ammat bättre.

Patrik och Ellionora kom och hälsade på en stund och i tisdags berättade hon att hon spelat ditt nya spel -Toy story 3 på Playstation 3 och hon beskrev ingående var hon var i spelet :-) Hon fick det i måndags em av Patrik då hon blivit storasyster och hennes kommentar när han sa det var från oss båda var att jag var världens bästa mamma och han världens bästa pappa :-)

Jag fick sällskap på rummet på tisdagen först av en nyförlöst kvinna och sedan när hon fick ett annat rum så mannen kunde stanna så kom det en yngre kvinna med sin son och pappa. Jag förstod att hon var besviken att de inte fick gå till familjeenheten så han kunde stanna med. Det var mycket skrik den natten från en hungrig kille och han bajsade många gånger. Hörde att hon berättade att de varit uppe och bytt blöja åtta gånger under natten men tydligen hade jag kopplat bort en del av de springen för jag har inget minne att de passerade vår säng så många gånger.
Vår lilla fröken åt bra på natten och var lättväckt varje gång. Lyfte lite på filten så vaknade hon :-).

I onsdags fick vi åka hem. De kollade bilirubinhalten i huden med en billicheck och det visade på 202. Det var god marginal till att de behövde ta ett blodprov. Barnmorskan på fm ville att vi skulle bada henne innan provtagning och hörselkoll så jag ringde och kollade om syrran kunde passa Ellionora eftersom hon inte fick vara inne på BB. Det var inga problem och när det var bokat så messade Frida och kollade hur vi hade det. Hon slutade jobba kl. 13 så hon kom förbi sjukhuset och hämtade Ellionora som tyckte det var så roligt att få åka med favoritkusinen Frida och hem till moster.

Vi gick in på BB och då hade personalen bytt och en barnmorska Guje tog över. Hon ville att vi gjorde hörseltestet och pku provet innan badet och det gjorde vi gärna. Då kunde vi ta badet hemma ihop med Ellionora som vi ville från början :-). Hörseltestet gick bra och provtagningen gick bra. Vår lilla fröken sa inget när de tog provet utan sov genom detta mätt och god som hon var. Det var en kollega till Guje som tog provet då Guje var på familjeenheten och lämnade bort min rumskompis där.
När Guje kom tillbaka pratade vi lite om hur det varit på BB och vad vi ska tänka på hemma. Hon tyckte hon var gul när hon kikade på vår tös så en ny billicheck togs och då var det 275. Siffror över 250 så tas alltid ett blodprov för att se hur hög halt det är i blodet. Vi hade packat ihop oss och var på väg men gick nu vänta till efter provtagningen. Både Patrik och jag hann tänka på hur jobbigt det skulle vara att behöva packa upp igen och stanna en natt till.
Provet togs i andra handen och vår tös sov genom detta sticket med och efter det åkte vi och hämtade hem Ellionora och körde hem.
När jag satt och ammade fröken så ringde Guje och meddelade att bilirubinvärdet var 202 och ingen fara med andra ord. Fick veta att de rådfrågat jouren Johan Jonsson och det var bra.

Vi badade fröken vår i torsdags och både Ellionora och lilltjejen njöt av badet. Ellionora tyckte det var roligt att hon gick bada henne och Patrik tog många fina kort.
Under dessa dagar har vi mest bara tagit det lugnt och njutit av att vara hemma hela familjen. Ellionora gosar och pussar på lillasyster och hjälper gärna till och hämta saker mm. Hon är så hjälpsam och även om mamma inte kan leka och vara med henne hela tiden så har hon accepterat detta bra. Hon vet ju att lillasyster måste ha mat när hon vaknar och att hon inte kan vänta så länge. Ellionora tycker lillasyster kan skrika högt och hon får ont i öronen då ;-).

Amningen går då där. Fröken vill gärna amma men vi får inte till det. Hon stänger munnen för tidigt så hon inte får riktigt bra tag. Vi kämpar på och efter att hon försökt amma ett tag blir det tillmatningen på kopp och sedan pumpar jag ut så det finns mat till nästa matning. Ja det räcker inte utan hon äter baby semp 1 med. Vi var på amningsmottagningen i fredags och då hade hon inte gått upp utan vägde 2372 (2374gram i onsdags) men där fick hon ett bra tag med barnmorskans hjälp och fick i sig 15 ml. Ja det är ju typiskt ;-) Vi har fortsatt öva under helgen och det går upp och ner. Nu börjar vi komma upp i lite mängd mat och det är tidskrävande att koppmata. Idag var jag på BVC för att kolla vikten och till idag hade hon gått upp 15 gram så nu har det vänt iallafall.

Vi har börjat ge henne med flaska ikväll så vi får se om hon helt rata bröstet eller hon klarar båda delarna. Självklart erbjuder jag bröstet först och allt eftersom hon växer kanske vi kommer på hur vi ska få till amningen. Det viktigaste är att hon får i sig mat och växer!

I fredags och söndags kom Mattias hit och han myste med lillafröken och beundrade henne. Det var roligt att se och hon tittade med stora ögon på honom. Han frågade mig med hur det gått och hur jag mådde och det var trevligt med så spontana frågor.

I lördags kom faster Liina hit och lämnades paket till vår lilla tjej. Ellionora öppnade paketen och där fanns en tiger dress med tigermössa och en body till. Hon får växa till sig för att den ska passa och då blir hon en liten tiger :-). Även Ellionora fick paket av faster och fick fem nagellack som hon blev så glad över. Vi målade en färg på varje nagel och messade en bild till faster så hon fick se hur fint det blev.
I lördags fm kom även Elinore hit då hon var i Växjö och hon tyckte hon var lik storasyster. Paketen hon hade med sig till vår lilla tjej öppnade Ellionora och i det låg det en stickad filt i grått/rosa/vitt och jag skojade att Elinore stickat den själv. Den var jättefin och den får vi ha i vagnen tror jag.

Andra saker som fröken fått är rosa rosor och en nalle som farfar kom med från dom i torsdags kväll. Han var kvar länge och fick gosa med det nya barnbarnet länge. Var så roligt att han inte hade bråttom utan var länge här. Kläder från syster med familj, kläder från jobbarkompisen Jonna och en "grattis"kartong med choklad till oss från Jonna. Två nallar av mina jobbarkompisar, kläder som farmor köpt från hela familjen och en stickad kofta och mössa från mormor och morfar.

Nu ska vi bara få in skötbordet i datarummet då kläderna kan läggas där och Ellionoras kläder hamnar i hennes garderob.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0